Fiskedagbok

Kan inte påstå att säsongsavslutningen blev som det var tänkt! Fanns förhoppningar om att plocka upp de riktigt stora, de som gäckat mig hela säsongen! Men icke!!! Istället för fiske de sista skälvande dagarna, blev det att arbeta istället. De få tillfällen som gavs för egen valda aktiviteter blåste tyvärr bort! Jag, Larsson & Staven hade en inplanerade volvomasters tur, men denna blåste bort fullständigt! Drog till "Hemligvik" efter jobbet, men det blåste så styckt att till och med Staven föreslog byte av plats. Drog vidare till vissas bardomsplatser och rapporterade hotspots, men visade sig vara mycket svår tillgängligt! Drog vidare till en av Larssons ungdomsplatser (troddes kunna ge lite lä), men det visade sig vara lika illa! Stormvindarna passade bara för ngr av kitesurfarna, medans vissa av dem faktiskt blåste upp på land utan minsta kontroll på skärmarna! Jaja, det blev en fiske tur iallfall!

Tigern | 2009-10-04 18:49

Forts. Sista dagen för lovligt fiske och tripp planerades med Staven. Tyvärr bjöd även denna eftermiddag och kväll på blåsigt väder och isande regn! Staven krokade trots svåra förutsättningar en vacker fisk på strax över 45cm! För egen del var det ingen action alls. Hade endast några små pill på flugspöt. Då det blåste som värst provade jag spinnspöt, och fick på en liten på runt 30cm, och hade ett par hugg utan att få på fler!

Tigern | 2009-10-04 18:48

Forts. Jaja, summerar man säsongen så var det blandad kompott!!! Hade inför denna säsong aldrig flugfiskat! Och det skulle visa sig att denna form av fiske var helt oslagbar! Svårigheten, spänningen, finessen, variationen, känslan vid napp och drillning! Ren glädje! Får tacka Herr Larsson för påtryckningarna och tipsen.
Fick även möjlighet att göra en resa till de nordligaste breddgraderna i Sverige, och fisket där var magiskt! Fick inte extremt många fiskar, men det var en start på torrfluge fisket! Att lägga ut flugan på vakande röding, se en stor röding komma simmande, börja ta hem flugan, och se när den gör ett utfall mot flugan, hugga, och fastna på kroken var en helt grym känsla! Att stå i en fors, lägga ut flugan och se när öringarna hugger underifrån och med flugan i munnen hoppa över ytan var också helt oslagbart.

Forts. Att känna en för Västkusten riktigt stor Havsöring på kroken var också helt fantastiskt. Och nu när man summerar denna säsong, så är det tyvärr det tråkiga man kommer ihåg. Brukar tänka positivt, försöka ta fram det som är bra, men det är tyvärr de stora man tappat som värker i bakhuvudet! Monstrerna i Hxxxxxx tidigt på säsongen, ”sälen” på familjeön och även följet på familjeön! Förmodligen är det dessa ögonblick som är tjusningen med fisket, man fiskar, man är nära att ta de stora fiskarna för det specifika vattnet, man landar de nästan, man är nära men ändå inte! Det ger av någon konstig anledning mersmak, och man får reda på att de finns där, man vet att det går att fånga dem, man vet att man måste ha rejäl portion tur.
Jaja, skitfiske på er alla till nästa säsong! Planerar att försöka mig på lite gäddfiske med flugspöt under hösten och vintern! Kan vara ett bra komplement till HÖ fisket!!!

Tigern | 2009-10-04 18:47

Trött!!! Varit en tung vecka, med mycket arbete! Fisketuren idag var välbehövlig för både kropp & själ! Drog till "Hemligvik" efter jobbet, för att få koppla av lite! Tyvärr var det ingen som ville föja med upp! Hade på en riktigt fin, som förmodligen hade varit säsongsbästa! Blåste ganska mycket, och prövade ett backhand kast och det small efter en bits hemtagning. Tyvärr stod jag med sidan till och det blev ingen optimal drillning. Fisken gjorde en tokrusning och när jag satte lite press och var på väg att vända mig om small tafsen av!!! Grrr!!! Men det var skönt att känna en lite fetare fisk på den nya coastal linan! Rackans vilken skillnad det var mot den tidigare linan, helt stum, och man kände minsta simtag från fisken! Gött!! Men efter det var det endast små pill och mindre hugg! Lyckades inte kroka ngn mer! Säg även en oerhört vacker öring hoppa högt över ytan! Mitt i ett telefonsamtal (från jobbet) uppenbarade sig en fantastisk fisk! Går att jämföra med Larssons rugby boll, fast större!! Mmm, den skulle man vilja ha på kroken!!Tråkigt att nolla, men det var skönt att komma ut och svinga spöt lite! Skit fiske på er, och jag vet att vissa hade skit fiske imorse!!!!

Tigern | 2009-09-20 21:35

ÄNTLIGEN!!!! Blev ytterligare en tur till "hemligvik" och kringliggande hotspots direkt efter jobbet. Jag, Staven och Larsson hade bra känsla innan ankomst. Väl framme visade det sig att SMHI är lika dåliga som vanligt. Avsevärt mer vind än prognosen visade. Gjorde det ganska svår fiskat, och även svårt att få havsöring på kroken. Vinden avtog något fram i mot kvällen, och då landade Staven den första! Ingent monster, men ändå HÖ. Kort där på fick jag en 45:a som bjöd på fint motstånd! Ett par långa rusningar och ett antal hopp innan den kunde landas! Gött som f.n! Fick sedan ytterligare 2 st mindre fiskar. Brun Magnus är helt klart den hetaste flugan just nu! Mina och Stavens togs på denna fluga. Inte för att man är skadeglad, men Herr Larsson bommade faktiskt en fisketur! Han har varit ganska kaxig det senaste, då vi andra bommat! Jaja, nu är suget och självförtroendet tillbaks! Skit fiske på er!!!

Tigern | 2009-08-26 23:14

Tigerfishing & FlyFiction tog en tur direkt efter jobbet. Blev till "HemliVik" som visat prov på bra vår och höst fiske. Den skulle leverera ytteligare en gång, men bara för vissa! TigersTeacher visade var skåpet skulle stå och smällde på en oerhört fet och vacker 45cm:are på 1,36kg! Var den i särklass vackraste och fetaste hhavsöring jag sett på Västkusten. Tigern bommade även denna tur, medans Herr Larsson landade ytterligare 3st. En av dessa (Ej synad av mig) påstods vara strax under minimi måttet, 42-43cm! Jaja, Min fiske teknik fungerade inget vidare, hade problem med timingen i bakkastet. Var oerhört surt att bomma medans Larsson fick fisk, men samtidigt kul att det hände ngt! Var kul att se en sådan oerhört vacker HÖ. Kommer att laddas upp bilder på densamma! Skit fiske på er!!!

Tigern | 2009-08-19 23:02

2009-07-26 / 27. Så ja, nu var man tillbaks i hemmavattnen igen! Blev en tripp till "familjeön" med Staven. Tyvärr blev man lite bortskämd av fjällvärldens fina fiske, och hade nästan glömt av hur svår fiskat det kan vara på Västkusten :-(. Det blev ett brutalt uppvaknande med två dagar med vindar mellan 12-23m/sek, regn och endast mycket små Havsöringar på kroken. Staven landade den största på ca 30cm, medans jag gick på kvantitet :-( Man undrar hur det är möjligt, men alla låg på mellan 10-25cm. Inget kul facit! Jaja, så kan det vara ibland! Både jag och Staven observerade ett märkligt beteende hos HÖ. De gjorde mäktiga hopp över ytan på ca 1 meter. Antingen var de jagade av exempelvis säl, eller så jagade de själva. Kanske rent av var för att reta oss fiskare som trotsade det dåliga vädret. ; -Vi är här, men n i kan inte fånga oss!!!! Jaja, skit fiske på er!

Tigern | 2009-07-27 18:03

2009-07-14 - 2009-07-20. Vad skall man säga??? Världsklass!!! Skulle egentligen spelat golf första veckan på semestern, men på ngt kostigt sätt hamnade jag i Kirunafjällen, dumpad av en helikopter mitt ute i ingenstans! Bestämde mig för att hänga med Larsson & Lucas till fjälls 5 dagar innan avresa. Var lite orolig innan att det inte skulle vara ngt för en ”stadsbo” som jag, men det skulle visa sig bli en riktigt bra vecka! Fantastisk natur, bra fiske, hyfsat väder! Innan avresa blev det lite hektiskt, var tvunget att låna ihop, och köpa utrustning för att klara en vecka i vildmarken.

Tigern | 2009-07-25 13:11

Forts....
Dag 1 bjöd på bra väder, men sämre fiske för mig i alla fall. Lucas och Larsson plockade upp röding efter röding, men jag nollade! Får skylla på att det var första gången med torrfluga, och det märktes för jag hade problem med att kroka dem. Hugg på flugorna, men väntade på tok för länge med mothuggen. (Tack Larsson för att du informerat hur man skulle göra ;-( Ville väl ha Rödingarna för sig själv)
Dag 2 med ngt sämre väder och dags för veckans första hajk. Bar iväg till en närliggande sjö, med utlopp och strömmande vatten. Nu var det dags för Öring. Började faktiskt dagen med lite spinn fiske (Inte roligt, men var tvungen att få känna på lite fisk för att få upp självförtroendet efter första dagens nolla) Efter lite Öring Mainia på spinnspö, var det dags att byta till flugspö igen! Fick ett antal gynnare och det kändes mycket bra.
Dag 3 och började undra var vi befann oss? Från att knappt sett en annan människa, till att helikoptrarna svärmade i luften, och släppte av mer folk än i ett put&take vatten. Trodde vi skulle få byta base camp, men det visade sig vara seriösa och trevlig fiskare från www.klinkhammers.se och det fungerade bra att dela på fiskevattnen. Dagen fortsatte med fiske efter Röding i ”hemma sjön”. ÄNTLIGEN, krokar jag min första Röding. Fantastisk fina fiskar!!! Kommer att komma ihåg denna min första Röding, men även den som valde att stiga av efter 10min kamp. Hatten av för fisken, knäpp på näsan för mig!
Det var tyvärr inte den enda knäppen jag skulle åka på denna dag, utan åkte även på en knäpp i kinden ! Började kasta efter en vakande fisk, som mitt i kastet vakade 10 meter till vänster, exalterad som jag var bytte jag håll på sista utläggningen, liten vindpust åt fel håll, och tafsen träffade bakhuvudet och flugan spann runt och satte sig i kinden! Doh, j…..a amatör man är!!! Lucas fick rycka ut med kniven och karva lite för att få ut hullingen. Man får bocka och buga för väl utförd operation Lucas!!!

Tigern | 2009-07-25 13:10

« Föregående | 1 2 3 | Nästa »

Skriv i gästboken
Namn:
E-post:
Hemsida:
Lösenord:
Inlägg:
Fetstil | Kursiv | Understruken | Färg

Skriv exakt vad som står på bilden i rutan: